In 9 stappen een succesvolle verkoop van je bedrijf: nu starten om in 2019 klaar te zijn

Ga op de stoel van de koper zitten: nu starten met het verkoopproces!
Je denkt aan het verkopen van je bedrijf? Wellicht heb je intussen een bepaalde schaalgrootte bereikt en is je onderneming interessant voor een ander bedrijf (branchegenoot, grootbedrijf of multinational) voor vergroting van het marktaandeel (buy and build), het betreden van nieuwe markten of uitbreiding van het productportfolio. Het zittende management van deze bedrijven wil vaak voor het einde van het jaar ‘het zetten van de volgende strategisch stap’ laten zien aan de aandeelhouders en ook budgetten spelen een rol.

 

Bekijk de verkoop dus ook vanuit het oogpunt van een mogelijke koper. Die wil over het algemeen nu een acquisitie doen om in 2019 klaar te zijn voor een succesvolle integratie. Een overname heeft immers ook impact op processen, systemen, de boekhouding en de mensen.

 

We nemen je mee in de stappen die je moet zetten om te komen tot een succesvolle verkoop. De voorbereidingen moeten zorgvuldig gebeuren voor een snel en efficiënt verkoopproces. Dat heeft tijd nodig, daarom roepen we op om nu te starten zodat je alles voor het einde van het jaar kunt afronden. Het is dus de hoogste tijd om in actie te komen.

 

De 9 stappen van een verkooptraject

In onze dagelijkse praktijk merken we dat men vaak niet in de gaten heeft wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van je bedrijf. We zetten daarom de belangrijkste stappen op een rijtje.

 

  1. Opstellen verkoopmemorandum

Dit is een document met uitgebreide informatie over de onderneming die de koper in staat stelt eigen analyses uit te voeren. Als dit goed gebeurt, zorgt dit voor een transparant en efficiënt verkoopproces. Want: transparantie creëert vertrouwen en vertrouwen creëert snelheid.

 

  1. Bedrijfswaardering

Op basis van het verkoopmemorandum volgt de bedrijfswaardering. Zo zijn de waarde en eventuele waardeveranderingen naar de koper goed onderbouwd.

 

  1. Opstellen longlist en shortlist kopers

Het maken van een kritische selectie vooraf is essentieel voor een effectief verkoopproces. Een goed en uitgebreid netwerk van de partij die de koop begeleidt is zeer relevant.

 

  1. Benaderen potentiële kopers

Op basis van een geanonimiseerd profiel (teaser) van de te verkopen onderneming worden potentiële kopers benaderd. Bij interesse wordt na ondertekening van een geheimhoudingsverklaring (NDA) het verkoopmemorandum ontvangen en kan een kennismakingsgesprek worden gearrangeerd.

 

  1. Bepalen onderhandelingsstrategie

Voorafgaand aan de onderhandelingen is het goed om een wensenlijst in kaart te brengen. Deze wensenlijst bestaat bijvoorbeeld uit de betalingsvoorwaarden, hoe lang wil je als ondernemer aanblijven, wat gebeurt er met de bedrijfsnaam en personeel na verkoop, etc. Dit leidt in de regel tot een beter onderhandelingsresultaat.

 

  1. Onderhandelingen

Bij verkoop van een onderneming spelen niet alleen rationele aspecten, maar vaak ook emotionele aspecten een rol. Daarom is het aan te bevelen om een externe specialist in te schakelen die als vertrouwenspersoon functioneert.

 

  1. Opstellen intentieovereenkomst

Als partijen op hoofdlijnen akkoord zijn dan worden gemaakte afspraken vastgelegd in een Letter of Intent (LOI).

 

  1. Due diligence

Na het ondertekenen van de LOI, maar voor het sluiten van de definitieve koopovereenkomst, voert de koper een due diligence (boekenonderzoek) uit waarin getoetst wordt of de verstrekte informatie juist en volledig is.

 

  1. Opstellen definitieve overeenkomst

In de overnameovereenkomst worden onder meer het soort transactie, de betalingswijze en de betalingstijdstippen vastgelegd. Na definitieve overeenstemming over de overeenkomsten worden bij de notaris de aandelen officieel overgedragen en de koopsom betaald. Op dat moment is de bedrijfsoverdracht een feit.

 

Meer informatie?
Denk je aan het verkopen van je bedrijf of ben je juist op zoek naar een acquisitie? Dat kan met ECFG Finance & Growth. Dit is de juiste periode om in actie te komen. Als verkopende partij vraagt het proces nu eenmaal een gedegen voorbereiding. En als kopende partij is het interessant om nu te acquireren om bijvoorbeeld sneller in een bepaalde markt door te dringen, een capaciteitsprobleem op te lossen, op te schalen of in een nieuwe branche te stappen. Neem contact op met Hubert Bosch via bosch@ecfg.nl of 06 466 06 841 of met Marc Habraken via habraken@ecfg.nl of 06 549 41 799.

back

Inschrijven voor de nieuwsbrief

ECFG geeft met enige regelmaat een nieuwsbrief uit. Schrijf je nu in om nieuws en interessante artikelen als eerste te ontvangen.

Blijf op de hoogte!

Vul het onderstaande formulier in

Een moment alsjeblieft...

Bedankt! Je bent nu ingeschreven voor de nieuwsbrief!