Intellectueel eigendom: een bonus of een malus

Het Intellectuele Eigendom of Intellectual Property (IP) hoort een toegevoegde waarde te zijn voor een onderneming. Wikipedia zegt daarover: “De toegevoegde waarde is een begrip uit de economische wetenschappen. (…) De toegevoegde waarde drukt de essentie van produceren uit, namelijk het toevoegen van waarde aan een goed.”

Prognose & de werkelijkheid
Voor een onderneming betekent dit dat als je IP opbouwt en je er op termijn geld van wilt maken, er meer moet uitkomen dat erin gestopt is. Dat is nogal lastig, want IP is vaak voorsorteren op de toekomst. Je bouwt IP op, boekt het op de balans, verklaart het aan je accountant en overtuigt de bank dat het echt wat op gaat leveren. Dan komt het kritische vlak waar prognoses en de werkelijkheid elkaar op enig moment moeten raken.

Jarenlang investeren
Het is niet ongebruikelijk dat jaren in IP wordt geïnvesteerd. Bij een software bedrijf, bijvoorbeeld, wordt IP beschermd door een eigen broncode of door licentie afspraken, aangezien software niet te patenteren is in Europa. Bij een R&D bedrijf in machines kan een nieuwe techniek gepatenteerd worden. Maar het voegt pas wat toe als die techniek ervoor zorgt dat een machine met een hogere marge verkocht kan worden. Het terugverdienen bestaat uit: de investering in R&D, verwacht rendement, gelopen risico percentage en de normale handelsmarge op een machine met daarbij de inkoopkosten. Het is elk jaar een complexe afweging om te bepalen of je wel of niet doorgaat met de R&D investering.

Subsidie
Gelukkig stimuleert de overheid R&D en dus IP. Denk aan de innovatiebox, WBSO, diverse subsidies (bijv. MIT), innovatiekrediet RvO en innovatieve staatsgaranties (BMKB-innovatief). Deze regelingen helpen om de banken meer te kunnen laten financieren.

Discussie
IP kan aanleiding zijn voor discussie. Moet je iets wel patenteren? Want bij een patent wordt open en bloot gecommuniceerd. Juridisch word je in theorie beschermd, maar dit moet je wel doen met advocaten die je moet kunnen betalen. Er kan ook discussie zijn in de samenwerking tussen R&D bedrijven, toeleveranciers en afnemer of tussen een softwarebouwer en zijn klant. Van wie is wat en wie verdient aan wat. Hier speelt de discussie over zogenaamde ‘foreground and background IP’.

IP door de ogen van een investeerder
Een investeerder wenst vrijwel altijd dat er IP in een onderneming zit. Hij moet van 1 euro 3 zien te maken en dat doet hij door een bedrijf te verkopen als een uniek bedrijf met hoge toegevoegde waarde. Dit laatste is beter aantoonbaar met IP. Als een onderneming strategisch wordt gekocht in een sector dan is dit om een unieke toegevoegde waarde en voor de technische sectoren geldt dat het dan meestal om IP gaat in combinatie met marktpositie.

Lust of last
Je hebt te maken met de kosten van het opzetten, registreren, bewaren en betalen van taksen van een IP. Door de jaren heen kan dit oplopen. Bij een juiste afweging slaat de balans echter naar de goede kant uit. Een goed beschermd IP kan worden verkocht, worden gelicentieerd en/of worden ingezet ter versterking van je eigen verdienmodel. Dit alles moet strategisch en operationeel goed vastgelegd zijn en verankerd zijn in je business.

Meer weten?
ECFG beziet alle aspecten in de juiste levensfase van de onderneming en werkt samen met de juiste partners die ook nodig zijn bij het uitrollen van een goede inzet van IP. Neem voor meer informatie contact op met Hans Bloemen via bloemen@ecfg.nl of 06 516 15 425.

back

Inschrijven voor de nieuwsbrief

ECFG geeft met enige regelmaat een nieuwsbrief uit. Schrijf je nu in om nieuws en interessante artikelen als eerste te ontvangen.

Blijf op de hoogte!

Vul het onderstaande formulier in

Een moment alsjeblieft...

Bedankt! Je bent nu ingeschreven voor de nieuwsbrief!