Nieuw jaar: tijd om na te denken over het verkoop klaar maken van je bedrijf

Een nieuw jaar, even afstand nemen, tijd om te reflecteren. Het nieuwe jaar is wellicht ook het juiste moment om na te denken over het verkoop klaar maken van je bedrijf. Het verkoop klaar maken is onderdeel van een strategie naar een succesvolle exit. Hierbij draait het om verdere waardecreatie van je bedrijf.

Waarde wordt gecreëerd vanuit diverse invalshoeken, maar wordt bepaald door kansen en risico’s. Een koper ziet kansen in een onderneming gebaseerd op strategie, toegevoegde waarde in de markt/keten en/of de unieke intellectuele eigendomspositie.

In dit artikel gaan we met name in op de financieel technische kant van het verkoop klaar maken. De waardering van een onderneming wordt met name door twee factoren bepaald: voorspelbare vrije kasstromen en risicoprofiel.

Beïnvloeden van de vrije kasstromen
De vrije kasstromen kun je op 3 manieren beïnvloeden:
• Omzetverhoging: de minst risicovolle manier is om de omzet te verhogen uit bestaande producten en diensten. Kan er meer omzet worden gehaald uit bestaande klanten? Kunnen inactieve klanten worden geactiveerd? Waar liggen de kansen voor new business?
• Optimaliseren werkkapitaal: simpel gezegd is het werkkapitaal een optelsom van debiteuren, voorraden, banksaldi en crediteuren. Werkkapitaal is nodig voor investeringen en voor de groei van de onderneming. Om dit te optimaliseren is focus nodig op bewaken van de debiteuren, optimalisatie van voorraden en onderhandeling met leveranciers.
• Kostenbeheersing: de snelste manier op vrije kasstromen te vergroten is door minder geld uit te geven. Verder dient scherp te worden gekeken naar de winstbijdrage van verschillende bedrijfsonderdelen, productgroepen of vestigingen.
Door een analyse van deze 3 zaken breng je de mogelijkheden voor optimalisatie van de vrije kasstromen in kaart.

Beïnvloeden van het risicoprofiel
Hoe hoger het ingeschatte risico van je bedrijf, hoe lager de koper je bedrijf waardeert. Dit betekent dat het zinvol is om het risicoprofiel verlagen. Dit bestaat uit interne en externe factoren. Op de externe factoren kun je weinig invloed uitoefenen. Maar op de volgende interne factoren kun je wel direct invloed uitoefenen:
• Omzet: Laat een stabiele omzetstroom zien, hoe stabieler de omzet des te minder discussie over de prijs.
• Maak jezelf overbodig: wanneer de waarde van een onderneming staat of valt met de eigenaar als persoon dan haken verkopers vroegtijdig af. Creëer een team als management. Dit kan door bijvoorbeeld door enkele belangrijke klanten over te dragen aan senior medewerkers of door verantwoordelijkheid voor financiën, productie en inkoop over te dragen.
• Structuur en voorspellingswaarde: Maak aantoonbaar dat het managementteam prognoses, realisaties van omzetten en kosten in de vingers hebben. Dat maakt een onderneming en haar team voorspelbaar en dit geeft een professionele indruk.
• Spreiding van klanten/leveranciers: de afhankelijkheid van één klant of leverancier kan de continuïteit van de onderneming sterk in gevaar brengen. Hoe beter deze spreiding hoe lager het risicoprofiel.
• Heronderhandel contracten: houd bestaande contracten kritisch tegen het licht en zorg bij nieuwe contracten dat deze zelf niet indruisen tegen je eigen exit-tijdpad.
• Optimaliseer financiële rapportages: zorg maandelijks voor een balans en verlies- en winstrekening. Neem belangrijke kengetallen op in de rapportages, zoals de winstmarge per bedrijfsonderdeel, de omzet per medewerker of de gemiddelde betalingstermijn van debiteuren. Maak daarnaast een maandelijkse liquiditeitsbegroting, zodat je de kasstromen kunt voorspellen.
• Normalisatie van de jaarrekening: de koper wil zich een goed beeld vormen van winsten uit het verleden en daarmee van de verdienpotentie in de toekomst. Niet alleen de actuele, ook de historische cijfers moeten daarom op orde zijn.

Met een risicoanalyse (en kansen analyse) breng je de risico’s en maatregelen voor waarde optimalisatie in kaart. Door de uitgebreide ervaring op gebied van bedrijfsverkoop en bedrijfsoptimalisatie creëren de ECFG-professionals relatief snel inzage in de mogelijkheden tot additionele waardecreatie van je bedrijf.

Meer informatie
Wil je werken aan een verdere waardecreatie van je onderneming en daarmee aan een hogere verkoopprijs? Kun je hulp gebruiken bij het analyseren van de vrije kasstromen en de risico’s? Of wil je de begeleiding van het gehele verkoopproces uit handen geven? Neem dan contact op met Hubert Bosch via 06 466 06 841 of bosch@ecfg.nl of met Hans Bloemen via 06 516 15 425 of bloemen@ecfg.nl.

back

Inschrijven voor de nieuwsbrief

ECFG geeft met enige regelmaat een nieuwsbrief uit. Schrijf je nu in om nieuws en interessante artikelen als eerste te ontvangen.

Blijf op de hoogte!

Vul het onderstaande formulier in

Een moment alsjeblieft...

Bedankt! Je bent nu ingeschreven voor de nieuwsbrief!