Het opzetten van rapportages in 4 stappen

Nieuws 1 februari 2019 • 10:33

We hebben eerder aandacht besteed aan financiële beheersing in het artikel ‘meten is weten’. Om te kunnen meten zijn periodieke rapportages nodig. We leggen je graag uit in welke vier stappen je deze rapportages opzet.

  1. Breng de processen in kaart die ten grondslag liggen aan de boeking en verwerking in de financiële administratie. Deze processen moeten voorzien zijn van voldoende interne controlemaatregelen waardoor er betrouwbare gegevens in de administratie worden verwerkt. Verbeter zo nodig deze processen om tot (meer) betrouwbare gegevens te komen.
  2. Verwerk alle periodieke journaalposten automatisch periodiek in je administratie. Denk hierbij aan afschrijvingen, lonen, mutaties, voorzieningen, reserveringen etc. Hierdoor voorkom je dat je elke keer bij het maken van de rapportages nog handmatig aanpassingen moet doen.
  3. Ontsluit op een efficiënte en effectieve manier de informatie uit de administratie naar het rapportage model. Dit kan op verschillende manieren en is mede afhankelijk van de branche en complexiteit van de rapportages. Er zijn standaard rapportagetools die als een schil op de administratie worden gelegd maar je kunt ook denken aan het exporteren naar een op maat gemaakte rapportage in Excel.
  4. Bespreek de rapportage en vergelijk deze met je forecast en cijfers van voorgaande periode(n) om opvallende ontwikkelingen te analyseren zodat je tijdig kunt ingrijpen als dat nodig is.

Meer informatie
Kun je hulp gebruiken bij het opzetten van je rapportages? Neem contact op met Marc Habraken via habraken@ecfg.nl of 06 549 41 799 of Hubert Bosch via bosch@ecfg.nl of 06 466 06 41.